PARSENN
Heineken Experience je príbehom, kde je pivo takmer iba doplnkom
Navštívili sme | 29.11.2022 | Zuzka

Heineken Experience je príbehom, kde je pivo takmer iba doplnkom

Urobiť z piva senzáciu je pri toľkých pivných značkách a velikánoch náročnou úlohou aj pre tých s veľkým budgetom. Heineken je však jedným z najlepších príkladov, ako sa k zážitku spojenému so značkou postaviť.

Napadne vám totiž iný brand, ktorého zážitkový hub navštevu- jú aj ľudia, ktorí produkt, v tomto prípade pivo, ani nepijú? Naozaj, do Heineken Experience ľu- dia chodia jednoducho zažiť, čo značka dokáza- la vybudovať. Heineken nás okrem toho naučí aj, že:
• Nie vždy je to o histórii či procesoch – aj samotný marketing značky je fantastickou a neopozeranou témou
• Technológie sú obrovským lákadlom a atrakciou samou o sebe. Ak ste tech nadšenec, nebojte sa to ukázať, a dokonca ani prehnať
• Zábava je kľúčová. Aj zážitok v múzeu je možné nastaviť ako event a návšteva vlastne môže byť párty
• Použitie štandardných brandových a produktových prvkov v neočakávaných situáciách podporí nielen branding a jeho konzistenciu, ale dodá aj nečakaný designový rozmer
• Pýšte sa pôvodom, miestom, mestom a podporte aj zdanlivo nesúvisiace asociácie. Budete o to obľúbenejší

Znie to jednoducho? Princípy sú v jednoducho pochopiteľné, ale spraviť to správne v skutočnosti vyžaduje riadny kumšt a roky vylaďovania. Prejdite sa s nami cez tento marketingový skvost, a to nielen ako návštevníci, ale aj ako marketéri. Vezmete si so sebou unikátny pohľad na zážitkový marketing a množstvo inšpirácie, ktorá pomôže zážitkovej dimenzii aj vášho businessu – a nemusí to byť odvetvie, pri ktorom sa štrngá.

The Heineken Experience je atrakciou postavenou priamo v centre mesta – na mieste, kde sídlil pôvodný pivovar Heinekenu. Napriek tomu, že múzeum a zážitkové expozície sa až tak veľmi v čase nemenia, ostáva Heineken Experience nesmierne obľúbenou destináciou lovcov zážitkov a jedným z must–see hlavného mesta Holandska.

Priemyselná budova, v ktorej dnes Heineken Experience sídli, slúžila ako prvý a hlavný pivovar najinternacionálnej- šieho pivovarníka na svete, Heineken, od roku 1867. V roku 1988 značka postavila na okraji mesta väčší, modernejší objekt, a pôvodná budova bola od roku 1991 určená pre verej- nosť ako prehliadkové a náv- števnícke centrum pivovaru s názvom Heineken Treat and Information Centre. Až od roku 1991 sa budova stala zážitkovou – prehliadky pôvodného pivo- varu sa však konali ešte počas jeho plnej prevádzky. Práve ich úspech s najväčšou pravde- podobnosťou motivoval ďalšie smerovanie historickej budovy. Atrakcia Heineken Experience sa časom rozrástla a stala sa jednou z najobľúbenejších turistických destinácií Amster- damu aj vďaka svojej polohe.

Pôvodná fabrika je skutočne priamo v srdci Amsterdamu, dostupná pešo z centra mesta. Prechádzka stojí za to aj kvôli atmosfére Amsterdamských kanálov obklopených množstvom zelene. Stačí však vstúpiť, prekročiť prah dverí, a okamžite viete, kde ste. Všetko má svoje miesto, všetko je dokonale zladené v tónoch brandu Heineken. Napríklad také Heineken preprav- ky, z ktorých sú vyrobené koše na triedenie odpadu – nenápadný obrandovaný design, ktorý do celku nádherne zapadá.

Na stenách nájdete nielen staré reklamné nosiče či svetelné logá podobné barom, ale aj pôvodné fľaše, výroky či zaujímavosti. Vedeli ste napríklad, že priemerná pena na pive obsahuje 1,5 milióna bubliniek?

Výroba a história tradične aj multimediálne

Než sa úplne ponoríte do tour, sprievodca si vás označkuje. Náramok s gombíčkami má nielen spoznávaciu, ale aj praktickú hodnotu – gombíčky na záver vymeníte v bare za drink. Ale pekne po poriadku :–) Čaká nás totiž zážitkový storeytelling o dedičstve Heinekenu, procese výroby piva, ale aj bláznivé inovácie či sponzoring športových podujatí. A tipy, ako si správne vychutnať pivko samozrejme nebudú chýbať. Zahájenie zážitku začíname vo výťahu na 5. poschodie, odkiaľ vstupujeme do tzv. Heritage Quarter. Okrem toho, že do detailu spoznáte rodinu Heineken a jej históriu, prekvapí vás aj fakt, že tu sídlia aj kancelárie marketingu. Takže ako návštevník chodíte nielen okolo histórie (napríklad takej prvej plničky sklenených fliaš na svete), ale aj okolo reálnej marketingovej zasadačky.

V nasledujúcej časti zasa nájdete prvé svetelné reklamy, printy, alebo napríklad aj prvé obrandované Heineken Converse tenisky.

O poschodie vyššie, si na priestrannej terase užijete výhľad na mesto Amsterdam. Pikoškou by bol aj taký včelí úľ, ktorému by sme však, napriek dobrému zámeru, my osobne dopriali viac pozornosti.

Presúvame sa do „pivovaru“, kde nás čaká prvá ochutnávka – polotovaru, mladiny jačmeňu s vodou. 

Začíname cítiť nadšenie z moderných technológií. Naleštené historické stroje s výrezmi vás po nakuknutí dovnútra prekvapia – vo vnútri nádrží uvidíte reálne i multimediálne projekcie, ktoré tak sú aj bez hmatateľného obsahu napeckované informáciami. Peniazmi na multimédiá sa naozaj nešetrilo – Heineken si žije v 22. storočí a na technológie tlačí v tom najlepšom zmysle. Vizuálne stvárnenie s cieľom vyrozprávať príbeh prostredníctvom emócie musíme naozaj ohodnotiť na 110 % – a to nás ešte kopa techu čaká.

Staňte sa bublinkou vo vesmíre piva

Brew your ride vás takmer doslova prenesie do procesu výroby a fľaškovania piva.

3 miestnosti, rôznoro- dé efekty, nové zážitky. Nie je to len o projekcii – to, ako sa cíti pivo pri výrobe okrem 360– stupňových vizuálnych vnemov dotvára aj vibrujúca podlaha, prúdy vzduchu, zvukový kulisa, a celok tvorí multimediálnu show plnú high–tech vymožeností. Skutočne skvelý príklad, ako „zažiť produkt“. 

Zážitok však nekončí! Po dynamickej inscenácii sa stena, kde dovtedy bola projekcia, otvorí a návštevníka zavedie do priľahlých chill–out zón. Na nadrozmerných pohovkách ponorených do projekcií absolvujete predposlednú fázu virtuálnej cesty – prelet zeleným svetom Heineken a akúsi súkromnú party. 

Ochutnávka tým správnym spôsobom – v Henry’s hidden bare

Tajný Henry’s Hidden Bar ukrytý za farebnými dverami chladničky je pomenovaný po Henrym Pierre Heinekenovi. Tento exkluzívny priestor nie je štandardnou súčasťou expozície pre verejnosť, ale dáva priestor Heinekenu, aby pohostil svojich VIP klientov exkluzívnou a autentickou pozornosťou. 

Dokonalé stvárnenie Henryho pivného odkazu dotvárajú dekorácie v podobe skutočných artefaktov. Ochutnať tu môžete nielen Heineken samotný, ale aj ďalšie značky z portfólia Heineken. Ku každému pivu dostanete tiež vhodný snack, s ktorým chuť daného piva najlepšie vynikne. Naučili sme sa správnej degustácii – v dokonalom, autentickom prostredí.

Nepreháňame, intímna atmosféra, celkový dojem, a na konci personalizovaný darček – personifikované pivo s vaším menom. Týmto nás naozaj dostali.

Marketing multimediálne je ten najpútavejší marketing

V tejto časti tiež nájdete vyrobnú i plniacu linku a mini ukážku moderného pivovaru dnešnej doby, ktorá nás v skutočnosti len uvedie so sekcie zábavy, ktorá sa s Heinekenom spája úplne prirodzene. Bol to práve Freddy Heineken, ktorý urobil zásadné marketingové rozhodnutie: „Nepredávame pivo, ale zábavu!“... a tak sa Heineken začal spájať s príbehmi. 
Sekcia Live your music so stenou z nasvietených fliaš reagujúca na pohyb svetlom i zvukom či stojan, ktorý na základe vášho dotyku vytváral melódiu, bola doplnená hudobnými must-haves ako karaoke či foto búdkou. Vnemy sú všade okolo vás, a okrem brandingu samotného pivko až tak neriešite. O to lepšie sa cítite a značku si s týmito pocitmi spájate! 

Postupne sa prejdete ďalej a objavíte miestnosti so starými Heineken reklamami – a že za svoju históriu má Heineken naozaj čo ukazovať! A tadiaľto sa dostávame aj do sveta športu, neoddeliteľnej súčasti Heineken marketingu. Podporuje ich tiež množstvo, od Formule 1 po futbal. Ďalšia photo booth vás prenesie na titulku novín či do davu fanúšikov na tribúne. Kopnite si do lopty záverečnú penaltu vďaka simulátoru, sadnite si na lavičku z finále Ligy majstrov či sa odfoťte s trofejou... je si z čoho vyberať. Ku športu sa samozrejme hodí aj v čase prehliadky novinka – nealkoholické pivo Heineken 0.0.

Best dam’ bar a merch nesmie chýbať

Kde sme začínali, tam končíme. Prehliadka končí priamo v bare, kde sme tour odštartovali. Jedná sa o jeden dizajnovo premakaný priestor pre 1000 ľudí, ktorý si viete aj súkromne prenajať (ak na to máte ;–)).

Dobre vedieť, že sa okolo vás nachádzajú pôvodne stĺpy pivovaru, ktoré sú perfektne zapracované do dizajnu moderného pubu. Ohúri vás aj pôsobivá vôňa a stena z chmeľu či prepojenie s údajne najväčšou chladničkou v celom Amsterdame. 
A o prepájaní je jeden celý dôležitý bod Heineken Experience. Heineken totiž neskrýva hrdosť na svoj holandský pôvod. Okrem zrejmých vecí, akou je napríklad podpora Holandskej reprezentácie, sa spája aj s Amsterdamskými umelcami či dokonca Van Gogh múzeom. Lístky do neho si viete kúpiť v špeciálnej cene v kombinácii s lístkami na Heineken Experience. 

Pri východe neminiete exkluzívny Heineken merch store, kde nájdete všetko možné aj nemožné s logom Heineken. Tu si vyzdvihnete si objednané personifikované fľaše, a ak sa vám tak, ako nám stane to, že pokladničný systém zlyhá, zamestnanci vám ochotne pošlú to, čo si želáte, kuriérom s dobierkou na miesto pobytu. 

A náš dojem?

Na Heienekene je krásne vidieť jasná špecifikácia cieľovej skupiny. Komunikuje na ňu totiž každým kúskom svojho brandu, a nebojí sa využívať pre tento cieľ všetky marketingové nástroje. A aký cieľ to je? Predsa zábava, zábava, a ešte raz zábava, pri ktorej je predaj piva takmer doplnkovou službou. Zábavu pritom nádherne a veľmi významne dopĺňa využitie technológií, ktorými sa v dnešnej dobe môžeme viac inšpirovať naozaj všetci.
Heineken marketing je ďalším obrovským highlightom zážitku z Heineken Experience. Marketing ako umenie, história, ale aj prítomnosť vo forme Heineken marketérov sídliacich priamo „uprostred deja” dáva podľa nás značke ešte vyšší rozmer, ktorý je cítiť úplne vo všetkom. Marketéri sa zároveň môžu pravidelne stretávať so svojimi zákazníkmi a získavať spätnú väzbu, a týmto nikoho neotravujú. Práve naopak, vytvárajú pocit exkluzívnej starostlivosti. Zákazníci sú, tak ako marketingoví pracovníci, súčasťou značky a sveta Heineken. A zábavu nájdete okrem základných aj v privátnych VIP prehliadkach, celom portfóliu eventov vo vlastných priestoroch – a s vlastnými produktami.

5 trikov z filozofie Heineken, ktorými sa môže inšpirovať akákoľvek značka

Heineken Experience je klenot zážitkového marketingu. Z jeho návštevy si kopu inšpirácie odnesie naozaj každý. Podčiarknuté, sčítané, toto je päť hlavných bodov, v ktorých podľa nás Heineken v rámci zážitkového marketingu vyniká.

1 História komunikácie značky je fantastickou témou

Nebojte sa ukazovať aj niečo me- nej prvoplánové než len históriu značky, plodinu či použitý výrobný proces. Marketingová komunikácia je témou sama o sebe, a ak robíte dobrý marketing, pochváliť sa ním jednoznačne stojí za to. Veľká časť Heineken Experience stavia na historickom i aktuálnom marketingu, ktorý stavia do senzáciehodnej úlohy. A návštevníci sú z toho nadšení.

2. Technológie, technológie, technológie 

Ak ste nadšenec technológií, určite sa to nebojte ukázať. A dokonca to môžete aj  prehnať! Technológie – od svetiel, zvukov, multisenzorických zážitkov či augmented reality sú dych vyrážajúcou atrakciou, ktorá zaujme každú vekovú kategóriu. Ušite si technologické riešenia podľa seba, svojej značky, témy a produktu – a ohúrite.

3. Aj návšteva múzea môže byť eventom či party

Na zážitkové centrum nie je nutné pozerať len ako na nástroj sprostredkovania informácií, hoc zaujímavou formou. Skúste sa naň pozrieť očami vášho zákazníka a toho, čím sa baví vo voľnom čase! Prechod budovou môže byť poňatý aj ako koncert, event, a ak sa to hodí, kľudne aj ako oslava či party. Kde ľudia pijú pivo? No predsa v bare či na diskotéke. Skúste porozmýšľať, kedy si váš produkt či službu vaši zákazníci užívajú a postavte zážitok na tejto aktivite.

4. Na množstve brandových prvkov určite nešetrite

Má váš produkt zaujímavý obal? Distribuujú ho kuriéri obedovej donáškovej služby? Čo sú elementy, ktoré sa s vašou značkou a produktom spájajú, hoc okrajovo? Mnoho z nich sa totiž dá využiť vo forme brandingu či dokonca dizajnového prvku v interiéri či exteriéri. Porozmýšľajte, ktoré takéto elementy môžu mať aj iné využitie, a skúste im toto využitie dať. Uvidíte, že zapamätateľnosť značky aj wow efekt interiéru razom zvýšite.

5. Podporujte svoje mesto

“Narodila” sa vaša značka v malej dedinke či rušnom veľkomeste? Priznajte to – a podporte mesto jej pôvodu neočakávaným spôsobom. Heineken sa nebojí ponúknuť zľavu na kombo lístkov do svojho múzea spolu s Van Goghovým, alebo spolu s vyhliadkovou plavbou Amsterdamskými kanálmi – a aj vy sa môžete spojiť s nečakanými aktivitami či produktami. Zdieľaním publík a zákazníkov zväčšíte svoju cieľovú skupinu a dostanete sa do povedomia tých, ktorí by možno o vás na prvú nepremýšľali.