Inšpiratívna zážitková akcia z Fínska bojuje za transparentný lobbying
Ako prekonať monopolizáciu lekární?
Jeden z najväčších fínskych maloobchodných reťazcov, S Group, by rád dosiahol cenovo dostupnejšie lieky, lepšie otváracie hodiny – a tiež zaviesť nové lekárenské služby. Fínsky lekárenský trh je ale jedným z najprísnejších a najmonopolizovanejších v Európskej Únii. Tak ako narušiť status quo a zalobovať kreatívnejšie?
S agentúrou United Imaginations šli do lobistickej kampane s využitím experiential marketingu. V centre mesta Helsinki sa teda rozhodli ukázať želaný stav bez monopolu lekární v praxi.
Stačila jedna noc a modelová lekáreň sa ocitla v hlavných správach. Ak predtým ľudia o problémoch regulácie vlastníctva lekární dovtedy nevedeli, za noc získali potrebu sa k nim vyjadriť.
Zážitkový marketing na pomoc
O čo vlastne v modelovej lekárni šlo? V tomto experiential marketingovom prototype lekárne si ľudia mohli prezrieť regály a na vlastnej koži zažiť iný spôsob prístupu k liekom. A na základe skúsenosti sa rozhodnúť sami o tom, či je takáto zmena pre nich prospešná a či vôbec systém potrebuje zmenu.
Zdroj: lbbonline.com
Zviditeľneniu kampane nakoniec pomohla ešte aj gramatická chyba. Kritik z médií si všimol preklep, nesprávnu jednotku na obale falošného vitamínu D. Kritizovaná chyba vyvolala diskusiu v médiách a aj keď bola rýchlo opravená, vzorová lekáreň sa medzitým chce-nechce hlavnou správou a začala celoštátna diskusia o otvorenejšom a konkurenčnejšom trhu s lekárňami.
Aký je výsledok?
Kampaň podľa agentúry United Imaginations oslovila na sociálnych sieťach približne 3,1 milióna ľudí (čo je 60 % z 5,5 milióna obyvateľov Fínska). Pozitívny či neutrálny sentiment voči lekárni odmerali online na 63 %, na sociálnych sieťach až 79 %. Parlamentné voľby vo Fínsku začiatkom apríla v podstate zaručujú, že nová vláda by sa predpisom o lekárňach mala venovať výrazne viac.
Zdroje:
linkedin.com/company/united-imaginations-fi
lbbonline.com
adweek.com