PARSENN
Ako zažiť čokoládu? Lindt Home of Chocolate
Navštívili sme | 25.01.2022 | Eli

Ako zažiť čokoládu? Lindt Home of Chocolate

Lindt Home of Chocolate je majstrovskou ukážkou zážitkového marketingu v praxi. Ako priblížiť svoj svet a svoju značku, ak ste svetoznámy výrobca čokolády? Lindt sa rozhodol umožniť zažiť čokoládu všetkými zmyslami. Aj keď pomenovanie „múzeum čokolády” je asi najbližšie tomu, čím má Lindt Home of Chocolate byť, je v skutočnosti omnoho viac. Nechajte sa previesť detailnou Lindt brand experience z pohľadu návštevníka a marketéra v jednom. Pozriete sa s nami na to, ako v Lindt dokážu vytvoriť jedinečný, nezabudnuteľný zážitok a umožnia návštevníkom spoznať čokoládu z rôznych, aj riadne prekvapivých uhlov pohľadu.

V roku 2020 spoločnosť Lindt & Sprüngli oslávila 175 rokov od svojho založenia. 

Spoločnosť je globálnym lídrom v sektore prémiovej čokolády a má dlhoročnú tradíciu pôvodom vo švajčiarskom Zürichu. Dnes sa kvalitné čokoládové výrobky od spoločnosti Lindt&Sprüngli vyrábajú v 11 vlastných výrobných závodoch v Európe a USA. Distribuuje ich 29 dcérskych spoločností a pobočiek v cca. 500 vlastných obchodoch a tiež prostredníctvom komplexnej siete viac ako 100 nezávislých distribútorov po celom svete. Spoločnosť Lindt&Sprüngli Group zamestnáva viac ako 14 600 zamestnancov a vykazuje tržby v hodnote 4,51 miliardy švajčiarskych Frankov (2019).

Lindt Home of Chocolate v Zürichu otvoril svoje brány v septembri 2020. Tento interaktívny čokoládový svet pre malých aj veľkých otvoril ambasádor brandu Roger Federer, ktorý je nielen tenisová špička, ale aj nefalšovaný Schokoladenliebhaber, teda milovník čokolády.

 

Budova je postavená priamo na Zürišskom jazere. Je zároveň najmodernejšou švajčiarskou čokoládovou atrakciou. Je dostupná nielen autom, autobusom, či vlakom, ale napríklad aj loďou. Hneď pri vstupe, v hale na prízemí, návštevníkov víta (a šokuje) neuveriteľná atrakcia – najpôsobivejšia čoko fontána na svete. Je vysoká cez 9 metrov! Fontána je dokonalým úvodom exkluzívneho čokoládového zážitku.

Múzeum

Čokoládovo–múzejné dobrodružstvo začína v džungli medzi stromami a blikajúcimi tabuľami a hlavným heslom „This is where all the chocolate starts.” Svojich návštevníkov učí Lindt prostredníctvom najmodernejšej techniky o tom, ako vlastne vyzerajú „čokoládovníky” a ako sa o ne správne starať... ale aj o ceste, ktorou kakaový bôb musí prejsť, kým sa spracuje na čokoládu.

Príbeh, ktory Lindt pútavým spôsobom návštevníkovi rozpráva, pokračuje históriou. Objasní objavenie čokolády, jej príchod do Európy, ale aj to, ako sa s čokoládou obchodovalo. Knihy a ďalšie predmety projekciou magicky „ožívajú.” Okrem toho si návštevníci môžu vlastnoručne vyskúšať drtenie bôbov.

Ako je vôbec možné, že taká malá a hornatá krajina v srdci Európy sa stala hlavným mestom čokolády? V ďalšej miestnosti návštevníka čakajú švajčiarski priekopníci. Práve ich vynálezy totiž spôsobili v 19. storočí revolúciu čokoládového sveta. Je inšpiratívne, ako sa Lindt nebojí vyzdvihovať konkurentov. V rámci technologicky vyšperkovanej exhibície ukazuje aj históriu konkurenčných švajčiarskych značiek.

Marketéri, ktorí sa zaoberajú packagingom, si tiež prídu na svoje. V presklených paneloch možno študovať historické obaly čokolád datované až do roku 1900!

Obrovský priestor vyčlenený na ochutnávku vypĺňajú 3 čokoládové tankery (v podstate fontány), každá s iným typom čokolády... Hor sa koštovať!

Popri ochutnávaní tekutej čokolády sa návštevník dozvie viac o tom, z čoho sa skladá mliečna, horká či biela čokoláda. Vzdelávacie, pútavé, na zmysly útočiace prevedenie, ktorým sa môžu inšpirovať väčšie i menšie značky.

Po riadnej dávke sladkého nasleduje sála výroby. Nachádza sa tu ukážkové prístrojové vybavenie. Od procesu transformácie čokoládových bôbov na čokoládový likér, tekutú čokoládu, prvotné vyliatie formičky, chladiaci proces a ochucovanie až po zdobenie dokonalých tabuliek a bonbónov... Táto sekcia kombinuje skúsenosti a vášeň majstrov čokolády s najnovšími technológiami.

Nemôžu chýbať ani obrovské nádoby s príchuťami na stenách. Prísady, ktoré sa do čokolád pridávajú, sú neuveriteľne vizuálne. Navyše po naštudovaní všetkých príchutí si návštevníci môžu urobiť blind test! Jednoduchý nápad, ale zároveň pútavá technická vychytávka s dávkovaním so senzorom je zážitkom viacerých zmyslov naraz. A na taký sa jednoducho nezabúda!

Lindt v múzeu kombinuje dva hlavné prvky: ochutnávky a vzdelávanie. Značku dostávajú pod kožu návštevníkov jej bohatou históriou i osvetou o produkcii čokolády. Ak chcete vzdelávať, vezmite si príklad práve z takéhoto top levelu. Vzdelávanie totiž ide ruka v ruke so zážitkom – a Lindt to robí fenomenálne.

Príkladom je aj miestnosť s glóbusmi a krajinami sveta, kde sa pestuje kakaovník. Krajiny sú vyznačené na glóbusoch spolu s kalendármi s týždňami a mesiacmi zberu, uskladnenia a spracovania.

Ak niekto ešte nezískal zážitok na celý život, záverečná miestnosť prehliadky ním bude na 110 %. Obrovský výstavný pult so stovkami tradičných praliniek (svetoznámych Lindt guličiek) uložených v priehľadných boxoch nemôže chýbať! Ochutnávanie je, samozrejme, dovolené. Okrem toho sa môžu rodiny aj odfotiť vo foto kútiku v tvare obrovskej Lindt pralinky a zdielať svoje zážitky na sociálnych sieťach.

Továreň na čokoládu 

Zážitky a celkový brand experience rozhodne nekončia prehliadkou múzea. Nasledujúcou je skutočná továreň a skutočná cesta praliniek s náplňou, ktorú možno sledovať v priamom prenose.

Presklená miestnosť odhaľuje, čo všetko sa deje v naozajstnej fabrike. Návštevníci Lindt Home of Chocolate takto môžu nahliadnuť za oponu! Jedinečná skúsenosť sledovania produktu počas výroby, pekne krok po kroku, zanechá sledujúceho v nemom úžase. Niečo také tradičné, ako čokoláda, v spojení s neskutočným, moderným prístrojovým vybavením! 

Celá „mágia” prebieha v štyroch stanovištiach ukážkovej továrne. Spoza skla sa dá pozorovať vylievanie, napĺňanie, chladenie, zaliatie a ďalšie chladenie, zakončené vyklápaním a balením do ochrannej fólie.

Návštevníkov potom čaká úderný záver. Symbolický darček – malú tabličku čokolády – každému podľa želania venuje hravo, skoro zázračne pôsobiaci automat. Kombinácia veľkých LCD displejov a automatiky, ktoré čokoládový darček na mieru vydajú... Takto sa z továrne odchádza v štýle!

Po zážitku z továrne si návštevník, ak chce, môže dopriať chvíľku oddychu v kaviarni. Ďalšou zastávkou sú totiž voliteľné, každopádne veľmi žiadané kurzy so skutočnými Lindt Master Chocolatiers na druhom poschodí. Od päťdesiatminútových kreatívnych kurzov cez výrobu figúrok a lízatiek až po súkromné a korporátne kurzy... Zážitkový marketing sa skutočne dá robiť aj tak, že si zaňho zákazník rád zaplatí. Po Hamleys nám rovnakú skutočnosť dokazuje aj Lindt.

Čokokurzy

Moderné priestory, obrovské hrnce s topiacou sa čokoládou, formičky, nástroje na zdobenie, potravinové rukavice, a k tomu neodolateľná vôňa čokolády. Zážitok je premyslený do detailu. Naučí výrobe čokolád od výmyslu sveta. Samozrejme pekne podľa postupu, ktorý už má Lindt desiatkami rokov overený. Vyrobené produkty si ich výrobca musí aj zabaliť! A to presne tak, ako ich balí Lindt predtým, ako sa dostanú na pulty predajní. 

Kurz priblíži nielen výrobu čokolády, ale aj kus firemnej kultúry, vďaka ktorej sa Lindt drží na vrchole. Neuveriteľná inšpirácia približujúca zákazníkom filozofiu značky, ktorá sa im dostane pod kožu. A dokáže si uchmatnúť priazeň nielen zákazníkov, ale aj konkurencie!

Zážitkové „outro“: Najväčší Lindt shop na svete

Keď už má človek pocit, že videl a zažil úplne všetko, predsa len sa ešte na malý moment presvedčí o opaku. Na prízemí pri východe ho totiž očarí najväčší Lindt obchod na svete vyladený do posledného detailu.

Nekonečné množstvo produktov celého Lindt portfólia, špeciálne balenia, produkty na mieru... Lindt Master Chocolatier pripraví, čo zákazník potrebuje, priamo na mieste. Shopping experience, teda zážitok z nakupovania, ako nikde inde.

5 trikov z filozofie Lindt, ktorými sa môže inšpirovať akákoľvek iná značka

Vzrušujúca prehliadka sveta čokolády, interaktívna cesta za poznaním a aktivácia všetkých zmyslov. Lindt Home of Chocolate vyprevadí návštevníka so všetkými týmito (i mnohými ďalšími) pocitmi. Návšteva tohto čokoládového klenotu experiential marketingu je neskutočnou inšpiráciou. Skúste sa inšpirovať v už úvode avizovanými piatimi trikmi a marketingovými insights filozofie Lindt, ktoré pomôžu akejkoľvek značke.

1 História má obrovskú váhu

Nebojte sa ponúknuť históriu hoc aj konkurenčných priekopníkov v segmente. Pripusťte existenciu iných šikovných ľudí ako súčasti kultúrneho dedičstva (v tomto prípade čokolády). Prinesie vám to možnosť zvýrazniť svoje vlastné prínosy v tom najuveriteľnejšom kontexte. Ukážte hrdosť na čokoľvek, čo ste dokázali. Z vašej práce ju bude cítiť v tom najlepšom zmysle slova. 

2 Znalosť životného cyklu suroviny umocní vnímanie kvality

Naučiť ľudí, ako vzniká váš produkt podporí dôveru v jeho kvalitu. Základné informácie o vstupných surovinách a o „vede“ výberu správnych ingrediencií poukáže na vaše vlastné vedomosti a úsilie za celou vašou prácou. Podvedome teda zakorení informáciu o skutočne vysokej kvalite toho, čo robíte či vyrábate. A to od produkcie po predaj (v prípade Lindt-u od zasadenia semienka po regál v obchode).

3 Nechať ľudí nazrieť do zákulisia vás dostane do ich sŕdc

Ako sa produkt vyrába, akou technológiou spracúvate suroviny a ako ste sa k nej dostali, ako a prečo sa produkty balia vaším spôsobom... Lindt rozmieňa výrobný proces na drobné. Ukazuje priamo zákazníkom, čo všetko je potrebné urobiť, aby finálny produkt prišiel v konečnej forme až k nim. Zapája pritom všetky zmysly: chuť, sluch, čuch, zrak aj hmat. Zákazník značku potom vníma ako experta, ale zároveň priateľa. 

4 Zapojenie zákazníkov ako jedinečné spojenie s produktom a značkou

Zapojte zákazníkov do akcie. Lindt na každom kroku núti ľudí k aktivite. Od drtenia bôbov, čapovania tekutej čokolády, blind testingu príchutí, fotenia, interaktívnych tabúľ s kvízmi až po výnimočné zážitkové centrum s kurzami, kde si namiešajú vlastné ingrediencie, príchute a obaly... Celý čas dochádza k jedinečnému spojeniu zákazníka s produktom a značkou. Vlastnoručne vyrobené produkty, ktoré im ostanú, sú tou najkrajšou spomienkou a zároveň darčekom, na ktorý sa nezabúda.

5 Dodržanie brand promise v každej situácii pre dokonalý obraz značky

Brand promise Lindt-u, teda čokoláda nielen chutná, ale aj krásna a luxusná, je zároveň dôvodom, prečo návštevníka nenechajú odísť z kurzu bez krásne zabaleného produktu. Lindt sa pozicionuje ako luxusná značka čokolády. Prezentuje sa tak preto aj priestormi v najvyššej čistote či dodržiavaním dizajnu produktov. Je váš produkt luxusný, elegantný, čistý? Aj všetky vaše touchpointy musia takými byť.