PARSENN
Calvados Experience – zážitková ochutnávka v srdci Normandie
Navštívili sme | 20.02.2024 | Zuzka

Calvados Experience – zážitková ochutnávka v srdci Normandie

Ochutnávka produktov s nápadom a pridanou hodnotou? To je prípad značky Calvados Pére Magloire, ktorá ochutnávku svojej jablčnej pálenky Calvados posunula na vyššiu úroveň. Okrem chuťových pohárikov si pri nej na svoje prídu všetky zmysly. Ujsť sme si to nenechali ani my – a výsledok? Objavili sme výnimočné zážitkové centrum nabité emóciami a fantastickými riešeniami, ktoré môže byť inšpiráciou pre všetky značky, ktoré sa chcú zamerať na zážitkový marketing.

Od Vikingov po súčasnosť, od jablka až po prvotriednu pálenku. Calvados Experience je multisenzorická prehliadka, kde vás v rámci siedmich miestností čaká unikátna interaktívna jazda storočiami a udalosťami, ktoré značku a výrobu calvados ovplyvnili. Zoznámite sa s výrobným procesom, ale aj komunikáciou značky Calvados Pére Magloire a na záver vás čaká čerešnička na torte v podobe riadenej degustácie destilátov, ktorým je celá zážitková prehliadka v srdci Normandie venovaná. 

Čo nás prehliadka Calvador Experience naučila?
-    Na lokalite (ne)záleží
-    Správne „divadlo“ je dôležité
-    Prečo riadiť pohyb návštevníkov
-    Pomoc pri nákupe sa vyplatí 
-    Dobre zvládnutý storytelling je základ

Príchod

Príchod do dedinky Pont-l’Evêque vzdialenej približne hodinu od mesta Caen nás trochu prekvapil. Malebná dedinka totiž nevyzerá ako miesto, na ktorom by ste očakávali zážitkové centrum brandu Calvados Pére Magloire, podobné tým, ktoré sme videli v Amsterdame či Zürichu. Zdanie však klame. Už od zjazdu z diaľnice cestu lemujú značky, ktoré návštevníkov z celého sveta nasmerujú na miesto činu. Obrovské parkovisko je navrhnuté pre veľké turistické autobusy, ktoré k nim prúdia z celej oblasti. Minúť sa nedá ani hlavná budova – tá je na prvý pohľad rozpoznateľná podľa sochy nadrozmerného jablka.

Vo vstupnej hale sme si zakúpili lístky podľa zvoleného jazyka prehliadky. Na dochvíľnosť si dávajú záležať, všetko funguje podľa presného harmonogramu. V Calvados Experience majú na vstup presné časové sloty – prehliadky sa začínajú každých 12 minút a v ôsmich jazykoch. My sme si zvolili prehliadku v angličtine, a potom sa už ponáhľali, aby sme stihli začiatok včas. 

Presne načasovaný je nielen začiatok prehliadky, ale aj jej celý plynulý priebeh. Aby všetko fungovalo ako hodinky, už na začiatku sme dostali inštrukcie, že po tom, ako sa skončí prehliadka v jednej miestnosti a otvoria sa dvere, sa máme rovno presunúť ďalej.

Show sa začína

1.    Privítanie krátkym filmom

„Vitajte v starodávnej a noblesnej zemi, kde môžete nájsť ukrytý poklad – a pozrite sa na to, ako z jediného druhu ovocia dokážeme vytvoriť nápoj plný rôznorodých chutí...“ víta nás hlasový sprievodca. Príjemný mužský hlas bude v nasledujúcej hodine upriamovať našu pozornosť na najzaujímavejšie body prehliadky.

Pri vstupe do prvej miestnosti a zatvorení automatických dverí sme sa ocitli v tme. Podobnosť so zhasnutím svetla ako v kinosále pred začiatkom filmu nie je náhodná. Po usadení sa na „záhradnú“ lavičku sa po chvíli spustila videoprojekcia s profesionálnym ozvučením. Prostredníctvom krátkeho filmu sme sa hneď dozvedeli, čo nás čaká a kde sa vlastne nachádzame.

2.    Normandská dedina

„Vitajte v našej nádhernej zemi. Javí sa ako raj na Zemi, ale prežili sme aj roky konfliktov. Boli sme zrodení z vojen,“ víta nás hlasový sprievodca v ďalšej miestnosti, typickej normandskej dedinke.

V nej nás už čakala dokonalá interaktívna prezentácia histórie regiónu Normandie od čias Vikingov až po súčasnosť. Kulisy dediny zobrazovali domčeky pôvodných obyvateľov, ale aj malebné námestie s fontánkou a lokálnym trhoviskom. To všetko bolo doplnené premietaním historických udalostí s podmanivými zvukovými a svetelnými efektmi.
Na záberoch sme mohli vidieť, ako kraj sužovali vojenské konflikty od vpádu Vikingov až po druhú svetovú vojnu. Ide o historické udalosti, ktoré poznačili región Calvados, ale aj značku ako takú, preto na výstave táto časť jednoducho nemohla chýbať.

3.    Od jablka ku Calvados

„Príbeh nášho Calvadosu sa začína v normandských sadoch Pays d’Auge, krajine obdarenej všetkými pôvabmi od matky prírody. Regiónu, ktorý ťaží z mierneho podnebia zrodeného z horúcich prúdov Golfského prúdu a oceánskych vetrov, kraľuje jabloň – a stovky jej rôznych odrôd...“ uvádza nás hlasový komentár do tretej miestnosti, ktorá je venovaná jablku ako symbolu značky Calvados. 

O tomto ovocí sme sa tu dozvedeli množstvo zaujímavostí – o tom, ktoré typy jabĺk sa používajú na produkciu Calvadosu a tiež ako sa o nich správne starať, aké klimatické podmienky potrebujú či aká pôda je na to ideálna. 
Celé to bolo vyrozprávané formou príbehu normandskej rodiny, ktorá sa stará o svoju pôdu a pestuje jablká. Zaujímavý storytelling podčiarkli špeciálnymi 4D efektmi, takže pri sledovaní toho, ako rodina trasie stromom, aby jablká opadali, sme aj my sami pocítili efekt trasenia.

4.    Produkcia Cider 

Ďalšia miestnosť bola venovaná produkcii cideru – všetko bolo opäť podané formou príbehu, pričom tentoraz sme si pozreli cestu jablka zo stromu, jeho následne spracovanie, výrobu nealko muštu pre deti až po cider s obsahom alkoholu. 

Tam sa však cesta jabĺčok nekončí, nasleduje fermentácia – a my sme v tej chvíli už tušili, čo bude nasledovať v ďalšej miestnosti...

5.    Destilácia

„V srdci našej pálenice medené destilačné prístroje pomaly menia cider na čistú eau-de-vie...“ prezrádza náš hlasový sprievodca. 
Piata miestnosť prehliadky je najdôležitejšou miestnosťou pri výrobe Calvados. Ocitli sme sa pred medenými nádobami – destilačným zariadením, v ktorom sa cider mení na Calvados. Ani v tejto miestnosti nenechali nič len na našu predstavivosť, ale mohli sme sledovať film, ktorý podrobne vysvetľuje postupy a zasväcuje návštevníkov do tajomstiev výroby Calvadosu. Vysvetlili nám aj zásadnú úlohu majstrov liehovarníkov, keďže v Père Magloire sa poznatky a tajomstvá výroby prenášajú z generácie na generáciu – a len vďaka tomu si Calvados Père Magloire zachováva svoju charakteristickú ovocnosť.

V tejto časti prehliadky sme sa tiež mohli dozvedieť viac o tom, ako Francúzi používajú výraz eau-de-vie (doslova „voda života“) pre bezfarebnú ovocnú pálenku vyrobenú fermentáciou a dvojitou destiláciou. S týmto výrazom, ale ani samotnou vodou života, sme sa na Calvados Experience nestretli naposledy...

6.    Dozrievanie

„Čím dlhšie Calvados dozrieva, tým je bohatšia jeho chuť...“ 
V ďalšej miestnosti nás čakali naukladané obrovské drevené sudy, v ktorých liehovina odpočíva predtým, ako sa dostane na pulty obchodov. V ďalšom zaujímavom videu sme sa dozvedeli viac nielen o procese dozrievania, ale mohli sme vidieť aj to, ako tieto sudy vznikajú, aký má typ, kvalita dreva a ich rozmer vplyv na výslednú chuť Calvados a ako práve v tejto fáze vznikajú rôzne príchute. 

Na vlastné oči sme si rovno pozreli Calvados dozrievajúce v nových dubových sudoch na dosiahnutie vanilkovejšej arómy a v starších sudoch na dlhšie zrenie, počas ktorého sa stanú intenzívnejšie a komplexnejšie a získajú veľkú aromatickú bohatosť.

7.    Budovanie značky

V poslednej zo siedmich miestností predstavujúcich všetky etapy vzniku Calvados, sme sa mohli dozvedieť viac o samotnej značke. Na túto časť prehliadky sme sa my špeciálne tešili, ale úprimne zaujala aj tých, ktorí sem neprišli kvôli marketingu.
Na 360-stupňovej videoprojekcii boli vysvetlené vznik a história značky, ale dozvedeli sme sa aj o silnej komunikácii v jednotlivých historických obdobiach alebo dôležitých celosvetových udalostiach, akými bola pandémia Covid-19 v rokoch 2020/2021. Predstavili nám tiež pestrú paletu produktov a jednotlivé produktové rady, ktoré spadajú pod značku Calvados Pére Magloire.

1950 – 1970 Pere Magloire a francuzska kinematografia. Pere Magloire na striebornom plátne. Popularita pere magloire výrazne rastie, keď sa objavuje vo filmoch s Louis de Funés alebo Brigitte Bardot (fotky z webu

2021 – značka oslavuje 200 rokov, ako vedúca značka Calvadosu vo Francúzsku
Tasting bar
najlepsia cast prehliadky.. najskor predstavenie portfólia „The House of Père Magloire“ 

Na záver celej emócie prichádza to najkrajsie, realny tasting kde ochutnávame od základného, veľmi ostrého calvadosu, až po heritage verziu, ktorú milovníci kvalitného alkoholu môžu vychutnávať rovnako, ako staré konaky, či rumy. Popri ochutnávke dostávame rýchle ale veľmi profesionálne zaškolenie senzorického hodnotenia alkoholu. Tastingom nás sprevádza zaškolený personál, ktorý ku každému druhu Calvadosu porozpráva rozdiel v ostrosti, plnosti chutí ale aj vône a farby. To, čo sme sa naučili v miestnosti o zrení a rôznych príchutiach, tu v tasting bare naberá reálne kontúry (príchut vanilky, a pod..). Tasting však ide ešte o krok ďalej, specialistka na degistacie nám odporúča, AKO ktorý calvados piť a tak zaznieva napríklad, že pri Calvadose X.O. je ideálne pohodlne sa usadiť do kresla pri ohni a vychutnávať si ho „relaxed and easy“ alebo, že pri Calvadose Premium odporúčajú „one sip at a time“ 

Skvela bola priprava pre deti a soférov, pri ochutnávke jablcného mustu s vysvetlením, že aj toto je calvados, len este v procese výroby .. Deti tak dostávajú ochutnávku rôznych druhov nealkoholických jablčných muštov z rôznych odrôd regiónu Calvados.

Shop a záver


Personal ktory skupiny sprevadza degustaciou nás nasledne odprevadza do shopu, kde nam poukazuje ktory calvados sme prave chutnali a uisti sa ze ovladame kde sa ktory produkt nachadza ... davaju si zalezat na tom, aby navstevnici ani shopom len tak nepresli a aby urobili nakup alkoholu, nealko, sladkosti z jablk, alebo magnetiek ..

Shop je krasne rozdeleny prehladne na sekcie podla jednotlivych brandov, vid fotky

S nákupnými taškami vychádzame plní emócií a povzbudení Calvadosom na denné svetlo do nádhernej záhrady, ktorú v rámci centra vybudovali. Je to park, zrekonstruovany v roku 2021, vysadene rozne jablkove stromy, vela zelene, park s lavickami, (oddychova zona) … 2021 zaroven oslavili 200 rokov historie Père Magloire!

5 princípov

1.    Umiestnenie centra / lokalita


Ešte pred pár rokmi by sme povedali, že značka musí ísť za zákazníkom a keď nie do hneď najnavštevovanejších miesta, tak určite do najbližšieho významného centra. Bez ohľadu na to, či pôjde o centrum cestovného ruchu či kultúry alebo športu. A práve zazitkove centrum Calvados Experience nám dokazuje presný opak. Vybudujte skvelý spot plný zážitkov a zazitkuchtivy zákazníci prídu priamo ku vám. A to je prvý bod úspechu. Samozrejme pokial naplníme ich očakávania.


2. Kulisy, projekcia, ozvučenie

Pri tvorení nezabudnuteľného zážitku neváhajte osloviť divadelníkov, kulisárov. Vhodne prepojenie kulis a projekcie vám aj vo veľkom priestore (aj industriálnom ako je hala) umožní vytvoriť dychberúcu atmosféru. A naviac vďaka kulisam a svetlam smerujete pozornosť ľudí tým správnym smerom. 

Pokiaľ vás zážitkom sprevádza ako nás v Normandii, nahovorený charizmatický hlas, umocňuje to zážitok a tak trochu napovedá čo by ste sa asi v danej miestnosti mali dozvedieť. Nie všetci zákazníci sem prišli tak ako my navnímať majstrovstvo marketingu Calvadosu  

3. Riadenie pohybu návštevníkov

Riadenie pohybu ľudí bolo v Pier… fantastické. Presuny skupín medzi miestnosťami vytváralo kolobeh ako v dobre prenášaním stroji. A prečo to bolo tak dôležité? Keďže cela tour bola ukončená riadenou ochutnávkou a následným prechodom do obchodu, bolo práve vďaka takémuto riadeniu možné zabezpečiť optimálny počet ľudí v danom momente. Každý mal čas a priestor ochutnať “pokecať” a hlavne nakúpiť!!!


4. Riadený nákup v obchode

Správne namotivovaná predajkyna, ktorá pred pár chvíľami s vami absolvovala riadenú degustaciu, teraz ochotne pomáha pri výbere “fľaštičky” pre vás, drobných suvenírov pre rodinu či známych a keďže centrum bolo pripravené aj pre deti, samozrejme ani iný neobišli skratka. Na začiatok dostali pri pokladni “neoceniteľnú” magnetku atak vzápätí vkaladaju do košíka mušt čo mali namiesto calvadosu pri ochutnávke :-) take proste že :-))) Rovnako pri degustácii alkoholu neostali šoféri, tehotné a deti nakrátko – ochutnávka pravého jablčného muštu z odrôd normandských jabĺk, z ktorého by inak neskôr vznikol Calvados


5. storeytelling

Čo nás v Calvados Experience najviac dostalo, bol spôsob, akým nám jednotlivé informácie boli podné. Cez príbehy, či už sa jednalo o históriu, alebo vhodné klimatické podmienky daného regiónu, či destiláciu, všadeprítomný storeytelling nám umožnil lepšie konzumovať dané informácie