PARSENN
EXPO DUBAJ - Veľkolepá prehliadka zážitkov a technológií
Navštívili sme | 13.06.2023 | Zuzka

EXPO DUBAJ - Veľkolepá prehliadka zážitkov a technológií

Návšteva Dubaja vraj nikdy nemala takú pridanú hodnotu ako počas výstavy Expo Dubai 2020. Na tom sa mohlo zhodnúť viac ako 24 miliónov návštevníkov, ktorí mali počas 6 mesiacov na prelome rokov 2021 a 2022 možnosť navštíviť prehliadku tých najlepších technologických inovácií zo 192 krajín. Živé dažďové pralesy, vodopády, virtuálna realita, vertikálne farmy... To je len zlomok toho, čím sa vystavujúce krajiny snažili ohúriť a inšpirovať. My prinášame príbehy siedmich z nich, ktoré návštevníkom pripravili neobyčajný zážitok.

Dubaj je sám o sebe mekkou technológií, inovácií a moderných riešení. Pokiaľ sa vám ho podarilo navštíviť počas Expo Dubai 2020, tento pocit ste si mohli vychutnať ešte intenzívnejšie. Aby sme boli konkrétni, 192-násobne intenzívnejšie, keďže presne toľko krajín (191 krajín a jedna organizácia: Medzinárodný olympijský výbor) tu počas tejto veľkolepej prehliadky predstavovalo svoje inovácie a riešenia pre budúcnosť. Všetky sa sústredili okolo lajtmotívu mobilita a udržateľnosť

Každý zo 192 pavilónov prinášal úplne iný zážitok a rozprával osobitý príbeh. Ešte predtým, ako vám ukážeme 7 krajín a ich fascinujúce výstavy, ktoré nás zaujali najviac, sa pozrime na to, čo sa môžeme naučiť z histórie aj posledného ročníka Expo:
•    Technológie sú skvelým pomocníkom, ale nemali by byť hlavným pútačom.
•    Emócie sú to, čo v návštevníkovi ostane.
•    Známe veci sa oplatí ukázať v novej podobe.
•    Predvídanie a plánovanie robí viditeľný rozdiel.
•    Nepodceňujte lokálne špecifiká trhu.

Krátka história Expo

Výstava Expo (tiež známa ako Svetová výstava) sa konala prvýkrát v roku 1851 v Londýne. S myšlienkou tohto podujatia vtedy prišiel Sir Henry Cole, ktorý navrhol vytvoriť veľkú výstavu, kde by sa verejnosť mohla zoznámiť s najnovšími technologickými a priemyselnými výrobkami. Táto prvá výstava sa konala v Hyde Parku a bola nazvaná „Great Exhibition of the Works of Industry of All Nations“. Viac ako 14 000 návštevníkov si vtedy mohlo pozrieť vynálezy ako prvý parný stroj či telegrafický system.
Ďalší ročník Expo sa v roku 1855 konal v Paríži a predstavené tam boli vynálezy ako kosačka, práčka, šijací stroj alebo rozprávajúca bábika. Výstava sa konala v Palais de l'Industrie v Champs-Élysées a okrem technologických noviniek tam boli bohato zastúpené aj umelecké diela z rôznych krajín sveta.

Zaujímavosti o Expo

O tom, že Expo je zásadným eventom svedčí aj fakt, že vďaka realizácii tejto výstavy dostali mnohé usporiadateľské mestá novú podobu, inovovali alebo dobudovali svoju infraštruktúru. 
•    1889: symbolom Expo bola Eiffelova veža, ktorá bola pri tejto príležitosti uvedená do prevádzky a hneď sa stala atrakciou Paríža. Nebola vždy populárna, po ukončení Expo dokonca prebehli kampane za jej zbúranie.
•    1897: v Bruseli bola vďaka Expo značne rozšírená železničná sieť a mestská infraštruktúra.  
•    1900: v Paríži vznikla prvá linka metra medzi Porte de Vincennes a Porte Maillot.
•    1906: v Miláne bolo kvôli Expo postavené slávne Milánske akvárium, ktoré tam stojí dodnes.  
•    1910: v Bruseli bol kvôli Expo postavený Hotel Astoria, ktorý je teraz chránenou pamiatkou.
•    1929: v Barcelone bola postavená železničná stanica França, položené moderné asfaltové cesty, pribudlo moderné osvetlenie aj prvé linky metra.
•     1949: vďaka Expo dostalo príležitosť na obnovu haitské mesto Port-au-Prince (na jeho 200. výročie založenia), ale aj oblasť Gonave Bay.
•    2000: pre Expo Hannover bola postavená nová železničná stanica, vytvorená nová sieť mestských komunikácií, rozšírená električková sieť a vybudovaný tretí terminál na mestskom letisku. 

Dubaj v znamení udržateľnosti a mobility

Príbeh Expo Dubai 2020 bol výnimočný z mnohých dôvodov – predovšetkým preto, že šlo o prvú výstavu Expo, ktorá sa konala na Blízkom východe, v Afrike a južnej Ázii. Hoci má v názve rok 2020, kvôli covidu jeho termín presunuli na október 2021 – marec 2022. Tak ako všetky ročníky, aj dubajské Expo malo svoje hlavné heslo. Myšlienka "Connecting Minds, Creating the Future" (Prepájame mysle a vytvárame budúcnosť) sa zameriavala sa na riešenia globálnych problémov a príležitosti, ktoré prinášajú globálne trendy. Sústredila sa pritom na tri hlavné oblasti: udržateľnosť, mobilitu a príležitosti. V znamení tohto hesla bola Expo Dubai 2020 prvou Svetovou výstavou, ktorá mala všetky svoje pavilóny poháňané solárnou energiou! Viac ako 190 participujúcich krajín sa zišlo, aby ukázalo to najlepšie, čo v týchto oblastiach podniklo, aby sa odprezentovalo pred svetom a čo najviac zaujalo. Konkurencia bola obrovská, my vyberáme 7 krajín, ktoré to zvládli na výbornú a ktorých návšteva bola skutočným zážitkom. 

JAMAJKA: farebný vibrujúci zážitok

Jamajka návštevníkov privítala v jednom z farebne najvýraznejších pavilónov so silnou vizuálnou identitou. Celý pavilón sa niesol v štýle street style a jeho stredobodom boli rozumne využité prepravné kontajnery pomaľované jamajskými národnými farbami žltou, zelenou a červenou. Téma pavilónu “Riddim that moves and connects the world” skvele zapadala do celkovej atmosféry Karibského pavilónu. Návštevníkov vítali známe piesne Boba Marleyho a iné chytľavé regge skladby, ktoré okamžite vytvorili tú správnu atmosféru. Takto pohodovo naladení mohli ďalej spoznávať najvýznamnejších športovcov, hudobníkov a historické osobnosti Jamajky, to všetko popri ochutnávke pravej jamajskej kávy. 
Výstava Jamajky bola skvelou ukážkou toho, ako sa dá aj s menším budgetom vytvoriť pútavý pavilón. Napriek svojej pomerne malej veľkosti dokázali zázračne priblížiť atmosféru historicky bohatej Jamajky a návštevníkom ponúknuť emotívny vibrujúci zážitok, ktorý očaril všetky zmysly. 

LUXEMBURSKO: malá krajina s veľkými ambíciami

Hoci je Luxembursko jednou z najmenších krajín sveta, na Expo medzi ostatnými vôbec nezanikla. Práve naopak, Luxemburčania priniesli impozantný architektonický skvost a zážitkovú inováciu v podobe šmykľavky. Tá nepritiahla pozornosť len detí, ale všetkých, ktorý práve nemali náladu schádzať dole schodmi alebo si jej vyskúšanie skrátka nemohli odpustiť – a že ich nebolo málo, prevádzka mala čo robiť, aby udržali pavilón v 100 % prevádzke napriek návalom ľudí. 
Tam to však samozrejme zďaleka nekončilo. Luxembursko na Expo prinieslo jasný odkaz, že ide o malú krajina s veľkými ambíciami. Najbohatšia krajina sveta vo svojom pavilóne predstavila svoje bohatstvá a to, ako ovplyvnila svet. Návštevníci sa počas premietania v kinosále mohli dozvedieť napríklad to, že Luxembursko je jediným dodávateľom ocele a skla, ktorým sa vybudovala najväčšia budova sveta, ktorá stojí práve v Dubaji – Burj Khalifa. Nešlo pritom o žiadnu neoriginálnu samochválu, ale vkusne spracované a perfektne odprezentované posolstvo krajiny a jej prínosu pre svetovú populáciu a udržateľný business. 

SINGAPUR: dažďový prales

Singapur návštevníkom predstavil svoju víziu budúcnosti, pri ktorej dal veľmi šikovne a  jednoznačne do popredia tému životného prostredia a udržateľnosti, a to tak, že do svojho pavilónu vbudovali dažďový prales poháňaný sebestačným ekosystémom. Tento impozantný pavilón inšpirovaný prírodou ponúkol návštevníkom úplne iný typ zážitku ako ostatné, moderne orientované pavilóny. Náučná prechádzka exotickou záhradou návštevníkom predstavila tajomstvá úspechu, hodnôt a vízie tejto úspešnej krajiny, ale zároveň dokázala verne napodobniť zážitok pripomínajúcu návštevu samotnej krajiny. My sme zhodnotili, že už pri vstupe do pavilónu sme mali až blažený pocit, ktorý nám okamžite pripomenul atmosféru Centrálnej botanickej záhrady, ktorú sme mali možnosť okúsiť pri návšteve Singapuru. 

SPOJENÉ KRÁĽOVSTVO: umelá inteligencia

Spojené kráľovstvo pre návštevníkov pripravilo zážitok, ktorým sa im okamžite podarilo odlíšiť od všetkých ostatných pavilónov. Išlo totiž o jediný pavilón, ktorý vo vnútri nemal žiadnu prezentáciu. Jeho autor, britský dizajnér Es Devlin, sa snažil o to, aby samotný pavilón bol dokonalou prezentáciu Veľkej Británie – a to tak, že pavilón zobrazoval sériu básní vygenerovaných AI zo slov, ktoré jej zadajú návštevníci pavilónu. Tie sa potom premietajú pomocou LED svetiel na fasáde pavilónu. 
Celé to dopĺňala zvuková kulisa, ktorá nás sprevádzala celou prechádzkou po pavilóne. Veľká Británia ponúkla skladateľom naprieč celej krajine možnosť zaslať svoje príspevky, ktoré potom zmiešala do zvukovej kulisy, ktorou vytvorili pohlcujúci zvukový zážitok. Autori si dali za cieľ, aby hudba reprezentovala skutočnosť, že sme všetci súčasťou jednej globálnej komunity, nielen našej vlastnej krajiny. Toto hudobné dielo malo reprezentovať jediný hlas ZemeHeslom pavilónu Spojeného kráľovstva bolo „Inovácia pre zdieľanú budúcnosť“, čo odrážalo kultúrnu rozmanitosť a históriu Spojeného kráľovstva a zvyšku sveta, svojou prezentáciou sa tiež snažili poukázať na rastúcu dôležitosť algoritmov a diverzitu. Pre návštevníkov to zároveň bola zážitková akcia, ktorú mohli spoluvytvárať na mieste a stať sa tak súčasťou tejto impozantnej výstavy. 

SAUDSKÁ ARÁBIA: interaktívne fontány

Impozantná architektúra, ktorá sa rozprestierala na viac ako 13 000 m2, urobila z pavilónu Saudskej Arábie druhý najväčší pavilón Expo Dubai 2020, ktorý nás zaujal od začiatku do úplného konca. Prejsť celým pavilónom nám zabralo asi 30 minút, ale pokojne sa v ňom dalo stratiť aj na dve hodiny. 
Pred vstupom do pavilónu ste sa ocitli na točitom schodisku, pod ktorým vás okamžite do deja vtiahla interaktívna fontána, ktorá umožnila návštevníkom zabaviť sa a osviežiť. Bol to skvelý prvok ako ľudom spríjemniť čakanie, trošku ich spomaliť a osviežiť. Zároveň tým vhodne dokresľovali fakt, že v púštnej oblasti, akou je Saudská Arábia, je fontána a tečúca voda znakom bohatstva a luxusu
Vo vnútri pavilónu sme sa stali svedkami asi najlepšej prezentácie krajiny a turizmu, akú sme kedy videli. Dokonale synchronizované technológie návštevníkov ohurovali na každom kroku a ponúkali epický zážitok. Najväčšími lákadlami boli najväčšia digitálna zrkadlová obrazovka na svete s približne 8 000 LED podlahovými svetlami vytvárajúcimi rôzne farebné vzory, ale aj zážitkový vodopád, ktorý umožnil návštevníkom behať dnu a von – a ten, kto cez neho nestihol prebehnúť v správny čas, si odniesol bonus v podobe totálneho zmoknutia. Nám sa však najviac páčila jazda eskalátorom vnútri pavilónu, ktorá ľudí previedla pamiatkami svetového dedičstva Saudskej Arábie. Ďalším zaujímavým prvkom bola inštalácia interaktívnej fontány, ktorá dokázala kresliť na stene logá, písať texty a vytvárať najrôznejšie obrazce. Absolútne unikátna forma prezentácie a brandingu!

ŠVAJČIARSKO: prechádzka švajčiarskymi alpami

Priznávame, že máme pre Švajčiarsko slabosť, o čom svedčili už naše skvelé dojmy po návšteve Lindt Home of Chocolate. Švajčiari sa nedali zahanbiť ani pri Dubai Expo 2020 a ponúkli opäť prepracovaný zážitkový marketing. Švajčiarsky pavilón bol neprehliadnuteľný už z diaľky: jeho fasáda bola pokrytá zrkadlami, ktoré odrážali obrovský koberec so švajčiarskou vlajkou. Rovnako impozantný však bol aj vo vnútri: vybudovali tam realistickú prechádzku švajčiarskymi Alpami, kde mohli návštevníci zažiť ranný alpský chlad, hmlu, vizuálny aj zvukový zážitok. V rámci pavilónu nechýbala prezentácia všetkého, na čo sú Švajčiari právom hrdí, ako ich hodinky či čokoláda, ale aj osobnosti ako Roger Federer. O tom, že Švajčiari mali svoju prezentáciu premyslenú do najmenších detailov, svedč aj zdanlivá maličkosť: keďže Švajčiari mali postavený vstupný zážitok na červenom koberci a zrkadle, nemohli vytvoriť pred svojim pavilónom dostatok tieňa pre svojich návštevníkov čakajúcich v rade. Riešenie? Ľudia dostali do ruky červené dáždniky so švajčiarskym krížom. Geniálne!

AUSTRÁLIA: dokonalé vizuálne prevedenie

Austrália nás očarila asi najdokonalejším technickým prevedením v kombinácii so skvelým storytellingom. Už vstupná brána bola dokonale nasvietená neónovými svetlami, ktoré spolu s hudobným podmazom a hlasovým privítaním umocňovali vizuálnu propagácia premietanú na bočných stenách. V rozľahlom austrálskom pavilóne nechýbala premietacia sála, ktorá slúžila ako 360-stupnové planetárium, na ktorom sa premietal príbeh integrácie rôznych komunít a nezabudli ukázať ani svoju náležitú hrdosť na pôvodných obyvateľov. V ďalšej miestnosti sa po všetkých stenách aj strope premieta príbeh mladej dievčiny Anikz, ktorá nám priblížila regióny krajiny očami dieťaťa. A ten príbeh jej očami bol strhujúci! Pre nás bolo toto zážitkové spracovanie, prostredníctvom ktorého sme spoznali kus histórie, kultúry a hodnôt Austrálie, majstrovskou pozvánkou na skutočnú návštevu tejto krajiny.  

Samozrejme, bohaté zážitky sme si odniesli z návštevy pavilónov mnohých ďalších krajín, ktoré boli nielen zaujímavým predstavením krajiny a technológií, ale aj inšpirácií na to, ako prezentovať značku a prinášať zážitkový marketing netradičnými spôsobmi
Vidíme sa na Expo Osaka 2025?


5 vecí z Expo Dubai, ktorými sa môže inšpirovať každá značka

Expo Dubai ukázal, že myšlienka trvalej udržateľnosti už nie je len pútavým slovom, ale niečo, na čo teba myslieť pri všetkom – o tom ani netreba diskutovať. Pozreli sme sa však aj na ďalšie veci, ktorými sa môžu značky od vystavovateľov na Expo Dubai inšpirovať. A nielen pri realizácii veľkolepých podujatí s obrovským budgetom. Návšteva pavilónov rôznych krajín Expo Dubai nám ukázala, že nielen tie veľké a bohaté krajiny môžu mať pútavú prezentáciu. Heslo „malá krajina – veľké zážitky“, ktoré tam potvrdilo množstvo vystavovateľov, preto možno pokojne aplikovať aj ako „malá firma – veľké zážitky“. 

1.    Technológie ako pomocník, nie pútač

Samotné technológie sú už dnes také všadeprítomné, až sa stávajú neviditeľnými. VR či AI technológie sú budúcnosťou, ktorú žijeme už dnes a sami o sebe by nemali byť highlightom toho, čo u vás môžu zákazníci zažiť. Neskrešte zážitok, ktorý chcete zákazníkom odovzdať, len na prehliadku najmodernejších technológií, ktoré môžu zaujať, ale ľudia si ich spätne nebudú vedieť spojiť s vašou značkou. Naopak, využite ich na to, aby ste originálnym spôsobom vyrozprávali svoj príbeh, ktorý v ľuďom zarezonuje. Moderné technológie vám v tomto podajú pomocnú ruku a dokážu ho priniesť k ľuďom.
Toto bol jeden z prvkov, ktorý odlíšil Expo Dubai od predošlého ročníka v Miláne v roku 2015. Dnes vám už nikto nechce dávať na oči VR ako technológiu len pre efekt, ak sa použije, slúži na rozprávanie a lepšie znázornenie pripravených príbehov. A taký Singapur ukázal, že príbehy sa dajú rozprávať aj čistou prírodou... 

2.    Emócie sú to, čo ostane

Storytelling je mimoriadne dôležitou súčasťou zážitkového marketingu. Rozpovedzte svoj príbeh spracovaný emocionálne, dajte ľudom dôvod si ho prežiť. Zákazníci si vaše posolstvo zapamätajú lepšie, ak sa ich to nejakým spôsobom dotkne, vedia sa v tom nájsť alebo im ponúkne príležitosť na zamyslenie sa. Namiesto príbehu neurčitej masy môžete svoje posolstvo odkomunikovať ako príbeh jednej konkrétnej osoby či skupiny ľudí – alebo ho nechať otestovať a prežiť si na vlastnej koži. Takýto zážitok bude osobnejší, emocionálnejší a dotkne sa zákazníka na úplne inej rovine. Viď prezentácia Austrálie...

3.    Známe veci v novej podobe

Ako sa hovorí, nemusíte druhýkrát vymýšľať koleso. Úplne postačí, ak do prezentácie prinesiete prvok, ktorý síce každý pozná, ale ešte ho v takej forme nepoužil. Aj bežná vec či technológia takto vytvorí neočakávaný wow efekt, ktorý pritiahne záujem. Napríklad už len taká šmykľavka, ktorú využilo Luxembursko. Nič prevratné a predsa – stavíme sa, že mnoho dospelých návštevníkov sa na šmykľavke spustilo po dlhých rokoch.

4.    Predvídanie a plánovanie robí rozdiel

Či už je vaša prezentácia naplánovaná na niekoľko hodín, týždeň alebo celý rok, myslite už pri jej návrhu na jej životnosť a na to, ako všetkým zákazníkom prinášať rovnaký servis od úplného začiatku do úplného konca. To platí pri veľkolepých akciách ako je Expo až po obyčajné ochutnávky. Dajte si záležať na dostatočnom počte zásob, zabezpečení pravidelného servisu a toho, aby bolo o všetkých návštevníkov postarané. Aj takéto veci dokážu urobiť veľký rozdiel v pridanom zážitku – prípadne ho úplne pokaziť. O tom sme sa na Expo mohli presvedčiť a takéto zaváhania boli viditeľné aj pri štátoch ako je USA či Čína. 

5.    Nepodceňujte lokálne špecifiká

Dobre pochopiť miestne špecifiká a reálie je pri brand experience mimo vášho domáceho prostredia dôležitým faktorom, ktorý pomôže vašej značke čo najlepšie zapadnúť a zvýšiť šance na úspech. Pri príprave si preto vyhraďte čas na naštudovanie si lokálnych špecifík alebo rozhovory s miestnymi, ktoré vám dokážu priniesť cenné insighty a lepšie pochopiť vašich potenciálnych zákazníkov. Verte, to, že ste tak urobili, zákazníci pocítia aj bez vysvetľovania. 
Na Expo to dokonale zvládla Česká republika pri prezentácii svojho alkoholu, ktorý je v Spojených Arabských Emirátoch citlivou témou, ale aj Slováci, ktorí využili fakt, že voda je tam ukážkou luxusu, čo bola skvelá možnosť na prezentáciu našich kúpeľov či minerálnych vôd.